Corrandes d'exili

En ma terra del Vallès // tres turons fan una serra, // quatre pins un bosc
espès, // cinc quarteres massa terra. // "Com el Vallès no hi ha res".

Una esperança desfeta, // una recança infinita. // I una pàtria tan petita // que
la somio completa.
Pere Quart (Corrandes d’exili)




25 de gener 2010

Parlem de les nostres infraestructures



Dos dies abans que finalitzés l’any 2009, el Govern espanyol va traspassar Rodalies a la Generalitat de Catalunya. Des de la nostra Associació hem valorat aquest acord com un traspàs de rebaixes, virtual i amputat. Per què ho valorem així? Les vies, les catenàries i les estacions segueixen en mans d’ADIF (Fomento). Fins l’any 2011 la Generalitat no podrà decidir res i, per tant, Renfe segueix com a operadora. En cas de conflicte entre Generalitat i ADIF, Fomento farà d’àrbitre.

La conversió del Prat en un aeroport de xancleta i banyador, és aplaudit per tot l'entorn socialista i tothom accepta l'aixecada de camisa del ministre Blanco. El Tripartit, perquè la Generalitat entrarà en un paquet accionarial del 39% compartit amb ajuntaments i cambres de comerç. I el PSOE, perquè la iniciativa privada disposarà d'un 10% a canvi de tapar els forats de la nefasta gestió econòmica dels aeroports que ha fet Aena, que es reserva el 51%. Un desgavell que no donarà pas la gestió a Catalunya sinó a Madrid.

Al fil de tot això, reproduïm tot seguit el comunicat que la nostra Associació ha rebut de la Plataforma per un Aeroport Intercontinental al Prat, on estem adherits des de l'any passat. Cal moure les consciències de tothom per aconseguir que la gestió de les nostres infraestructures es faci des de Catalunya. Peró de veritat, no amb enganys ni subterfugis.

AEROPORT: TARD I MALAMENT

Ets una persona preocupada pel futur del nostre país, i per això des del primer semestre del 2007 us vàreu adherir al MANIFEST PER UN AEROPORT INTERCONTINENTAL AMB UNA GESTIÓ INDIVIDUALITZADA. Un manifest que van signar més de 60.000 persones.
Dos anys després, ja al 2010, la situació no ha canviat i la proposta que ha realitzat les últimes setmanes el Govern Espanyol, dirigit per homes i dones del PSC i PSOE, és decebedora. La reclamació que fèiem era ben clara:
• Que amb la nova terminal, l’aeroport de El Prat es convertís en un enllaçador (hub) de vols intercontinentals.
• Que, més enllà de si ha de ser compartida o no, la ubicació definitiva de companyies i de grans aliances aèries es realitzi de forma transparent i basada en criteris objectius de servei al client, coneguts per tota la societat.
• Que la gestió de l’aeroport es realitzi de forma individualitzada i des del territori, és a dir, que cada aeroport es gestioni per ell mateix, amb criteris d’eficiència i amb l’opció de participació dels sectors públic i privat.
La proposta del que ha presentat el Ministeri de Foment no aconsegueix cap d’aquests objectius, ja que bàsicament pretén canviar la organització societària d’AENA, mantenint la gestió estratègica dels aeroports sota el control de l’Estat central.
Aquesta proposta no assegura que l’Aeroport de Barcelona es pugui gestionar en base als interessos del territori, ni evita la submissió que s'ha anat aplicant des de fa molts anys respecte de l’aeroport de Barajas. No deixa de sorprendre que el govern socialista vulgui mantenir una gestió centralitzada quan a nivell mundial el model que aplica tothom és el d’una gestió individualitzada. O potser no sorprèn, i és simplement una acció més dintre de la sistemàtica acció discriminatòria i perjudicial dels governs espanyols cap a Catalunya.
Resposta social i institucional.
Davant d’aquesta situació, la societat civil ha de respondre i denunciar-la arreu: no és acceptable que una infraestructura d’aquesta magnitud estigui gestionada d’esquena als interessos del territori.
La resposta ha de ser clara i contundent per part d'institucions públiques i privades: ens hi juguem molt per les múltiples implicacions socials i econòmiques que se'n deriven d'un tipus o altre d'aeroport, el retard és massa gran, i no es poden acceptar unes negociacions interminables.
La dignitat de Catalunya -a la que feia referència el famós editorial conjunt- passa per un tracte just, un aeroport intercontinental amb gestió individualitzada, i dir prou a l'enèsima ocasió en que el govern espanyol, actualment format, entre altres, pel Sr. Zapatero i el Sr Blanco del PSOE, i la Sra. Chacón i el Sr. Corbacho del PSC, es vol riure del poble català.

Us convidem a participar en l'enquesta PREGUNTA a la pàgina web de l'ACP.

www.acp.cat

Comunicat de la Plataforma per un Aeroport Intercontinental al Prat del 23 de gener de 2010