Corrandes d'exili

En ma terra del Vallès // tres turons fan una serra, // quatre pins un bosc
espès, // cinc quarteres massa terra. // "Com el Vallès no hi ha res".

Una esperança desfeta, // una recança infinita. // I una pàtria tan petita // que
la somio completa.
Pere Quart (Corrandes d’exili)




26 de febrer 2010

Catalunya i la Unió Europea


INDEPENDENTS I EUROPEISTES

He assistit a la convocatòria que ha fet el Cercle d’Estudis Sobiranistes i Horitzó Europa, el passat divendres, en la qual van presentar l’informe “Catalunya independent en el si de la UE”, d’Antoni Abat, professor de la Universitat de Stanford, a Califòrnia.

Quan Catalunya assoleixi la independència, no sols no quedarà exclosa de la Unió Europea, sinó que es donarà un cas molt més interessant: que Espanya també serà un nou Estat, i que estarà en les mateixes condicions jurídiques que Catalunya respecte a la UE. Quan diuen que, si no quedàvem exclosos, ells ens vetarien, no s’adonen que també nosaltres podríem vetar-los a ells. I que els dos nous Estats s’haurien de sotmetre a la Cort d’arbitratge europea, que és qui repartiria els deures i els drets i decidiria com estarien representats, tots dos Estats, en el Consell, la Comissió i el Parlament Europeus.

Em sento ideològicament i mental molt lligada a les posicions del Cercle d’Estudis Sobiranistes, i, a més, me’n sento simpatitzant. Les seves tesis són contundents, la seva racionalitat, indiscutible, el seu grau de civilització, admirable i els seus objectius -la independència- són els mateixos que els meus, si bé quan jo dic Catalunya estic dient Països Catalans.

La simpatia procedeix de la seva forma d’actuar. Després de quaranta anys de fer pamflets i manifestacions, em resulta molt reconfortant deixar l’agit-prop per als més joves, a qui tant admiro per la seva força i la seva determinació, i acostar-me a l’estudi del dret internacional, als camins estrictament jurídics, a les possibilitats reals d’independència, i a la reflexió per sobre de l’expressivitat cridanera.

M’adono que també calen moviments sorollosos, dins de la més estricta democràcia, i m’adono que la gent al carrer és una arma política que és l’única que estem disposats a esgrimir. Però és reconfortant que siguem lluny de l’estètica de la confrontació, la desqualificació i el crit a què ens ha acostumat Espanya (sobretot a les televisions), per poder demostrar que, primer, tenim dret a la independència; segon, que tenim la possibilitat d’assolir-la; i, tercer, que volem la via democràtica i europeista per arribar-hi. Bravo.

Isabel-Clara Simó i Monllor
Escriptora i periodista

Article publicat a elSingulardigital.cat el dimecres 24 de febrer del 2010

19 de febrer 2010

Tripartit versió 3.0

"La fatiga": comença la campanya

Fins i tot els qui van contribuir directament a fer-lo efectiu afirmen, amb perspectiva, que el primer tripartit fou un experiment problemàtic i, d'alguna manera, fallit. Això és el que es va reconèixer, d'una manera tàcita o explícita, en el mateix moment de gestar-se el "govern d'entesa" l'any 2006: des de les files del PSC, des de les d'IC-V i des de les d'ERC, tothom volia desvincular-se clarament de la primera temptativa. Defugien fins i tot el nom: el terme "tripartit" s'associava al caos i a la improvisació, a la inestabilitat, a la ineficàcia. Més expeditius, altres deien que es va tractar d'un fracàs sense precedents que va malmetre, potser de forma irreversible, el prestigi institucional de la Generalitat i va afeblir Catalunya davant d'Espanya i de la resta del món. Entre la idea d'"experiment problemàtic" i la de "fracàs absolut" hi ha, evidentment, moltes possibles gradacions. El que crida l'atenció és que, tant llavors com ara, no existeixi ningú, absolutament ningú, que sostingui que el primer tripartit fou un episodi políticament reeixit. L'any 2006, tots els socis de govern, sense excepcions, convidaven a la reflexió i a l'autocrítica. I ara ve la pregunta: com pot ser, doncs, que el repetissin sense gaires problemes, el tripartit?

La qüestió ens remet al cognom Maragall: al Pasqual i al seu germà Ernest. La seva actuació és clau per a entendre la pregunta que ens acabem de fer. Poc abans de les eleccions, l'aleshores president Pasqual Maragall va expulsar Esquerra Republicana de Catalunya del govern. No els va fer una crida a l'ordre ni els va insinuar res, no: els va expulsar d'una manera tan humiliant com insòlita en la política europea. Per paradoxal que pugui semblar, aquell gest va permetre indirectament dues coses ben diferents: l'esmentada reedició del tripartit i la posterior defenestració de Maragall en el si del PSC. Comencem per explicar la primera conseqüència. Quan Pasqual Maragall fa fora del govern ERC, el gruix dels votants del seu partit, en general d'un autonomisme més que moderat, van pensar: "Ja era hora de posar les coses al seu lloc". El gruix dels votants d'ERC, en general d'un nacionalisme més que manifest, van pensar: "Ja era hora de posar les coses al seu lloc". Fins i tot els votants d'IC-V, que en aquell moment adquirien un pes inusitat en el si del govern malgrat tractar-se d'una força ultraminoritària van pensar -ho endevinen?- que "ja era hora de posar les coses al seu lloc". Tothom va quedar content i enganyat, i això va tenir una previsible conseqüència electoral. En tot cas, Maragall havia fracassat com a president. Els barons del Baix Llobregat no s'ho van pensar dos cops: era el seu moment. La candidatura de Montilla comença justament allí.

El conseller Ernest Maragall ha seguit un altre cop les passes del seu il·lustre germà. Pasqual va expulsar Esquerra pel bé del PSC, i ara Ernest diu que Catalunya està "fatigada del tripartit" per tornar salvar el seu partit d'un resultat electoral previsiblement dur. No es tracta de cap crítica, sinó d'una manera de tornar salvar el PSC per mitjà d'una simulació -la porta falsa, sempre la porta falsa-. Cal escenificar una ruptura amb els seus socis de govern; en cas contrari, fóra impossible repetir l'experiment. Els votants del PSC aspiren a una cosa i els d'ERC a una altra cosa diferent -val a dir que cada cop menys diferent, però-. Com en les passades eleccions, necessiten fer veure que ja no es suporten i que per res del món tornarien a pactar perquè, com diu el conseller d'Educació, Catalunya està cansada del tripartit. Aquesta és la raó per la que el president Montilla ha assumit amb una gran alegria una afirmació tan greu. L'única manera de tornar a reeditar el tripartit és que els votants se n'hagin cansat i, en conseqüència, uns votin el PSC perquè s'identifiquen amb Espanya i els altres votin ERC perquè no s'identifiquen amb Espanya. Després els seus representants -representants!?- se n'encarregaran d'explicar-los que Catalunya potser sí que n'està cansada, del tripartit, però ells no.

Ferran Sàez Mateu
Doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona
Escriptor i periodista

Article publicat al Butlletí num 106 de la FCO el dilluns 15 de febrer de 2010

18 de febrer 2010

El debat sobre el Museu Tèxtil


Museu Tèxtil i demagògia

L’Associació Sabadell Memorial ha defensat des de la seva creació, el Patrimoni Cultural de Sabadell i d’una forma especial el seu llegat històric. Per aquest motiu vam impulsar la constitució d’una Comissió formada per diverses Entitats Ciutadanes per la creació d’un MUSEU TÈXTIL DE LA LLANA. També vam donar suport al grup de teòrics tèxtils, que han dedicat desinteressadament temps i esforços per recuperar els mostraris tèxtils que Sabadell va generar i que sense l’esforç d’aquests abnegats treballadors jubilats, s’haguessin perdut irremissiblement. Afirmem que és una fita molt important que esmena una greu mancança cultural i històrica de Sabadell, l’acord del Ple de l’Ajuntament del 2 de febrer passat, pres per unanimitat, de convertir el Vapor Pissit en la seu del futur Museu Tèxtil i rehabilitar la maquinària existent, aprofitant els fons d’ajut Europeus.

Si algú hi està en contra, que ho digui clarament. El que no és admissible, és voler desacreditar amb mitges veritats i demagògia barata, un projecte que gaudeix del suport majoritari, tan polític com social, de la Ciutat de Sabadell. Dir que en comptes del Museu hauríem de preocupar-nos de l’atur, és pura demagògia. Les preocupacions o el treball dels ciutadans no poden eliminar l’atur. Els qui s’haurien de preocupar de la greu crisi econòmica, generadora de l’atur, son el Govern de la Generalitat i sobretot el Govern Espanyol que són els que tenen el poder i les competències per fer-ho. És alarmant la incapacitat que demostren per poder eradicar aquest terrible flagell.

El nom de Sabadell, apareix per primera vegada el 1.050. Al 1400 es basteixen els primers molins drapers al Ripoll i al 1559 es funda el Gremi de Paraires. Al 1800 amb l’aigua del Ripoll i al 1900, amb la construcció dels vapors, Sabadell deixa de ser pagesa i artesana i entra en l’Era Industrial. Sabadell neix i s’engrandeix amb la indústria tèxtil i es converteix en una Ciutat moderna i en un centre Industrial capdavanter. Esdevé el primer centre llaner d’Espanya i es un referent internacional, anomenada la Manchester catalana. Aquests és el nostre patrimoni més preuat. El que tenim de recordar i conservar.

L’Arxiu Històric no té res a veure amb un Museu. Voler canviar-lo de lloc en plena crisi, és llençar diners en va. El Museu de Paleontologia, té entitat pròpia internacionalment reconeguda. Els altres Museus, devaluats amb plafons didàctics i amb una pretesa modernitat que fa riure, són d’interès local i ja estan bé allà on són. En canvi disposar d’un Museu Llaner especialitzat, seria d’interès per a tots els estudiosos d’arreu del món i un reclam turístic de primer ordre. Potser això si que ajudaria a pal•liar l’atur. Pontificar que les instal·lacions, màquines i mostraris, no tenen cap importància o que son casolans o que no aporta cap valor afegit, amb arguments falsos i tendenciosos, més que una irresponsabilitat, és una estupidesa. Cal dir que la majoria dels Museus Industrials i Tecnològics de Catalunya i sobretot d’Europa, no son cartells i textos trets d’Internet, sinó instruments i fàbriques que funcionen. Només cal viatjar i anar a visitar-los. En quan al Vapor Pissit, té la suficient capacitat per poder bastir una part important del futur Museu Tèxtil llaner. Amés és l’edifici de configuració industrial més important i antic que es conserva a Sabadell. Construït l’any 1842 és el més significatiu. Mereixedor d’exposar-hi amb dignitat, la història tèxtil específica de Sabadell en les seves vessants tècniques, socials i econòmiques.

El Museu Tèxtil a cal Pissit no hipoteca res. La selfactina tampoc. Encara menys un hipotètic i desconegut Projecte Museístic, que no sabem on s’ubicarà. Però presentat amb arguments tan estrafolaris com que “tindrà cara i ulls” , que no serà narcisista ni provincià i d’altres llocs comuns que no paga la pena reproduir. El que no es pot acceptar, és contraposar una entelèquia, a un Museu Tèxtil avalat per la majoria dels sabadellencs. El que si ha hipotecat el futur Museu Tèxtil, ha estat la incúria municipal que ha permès que gran quantitat de maquinària, molta d’ella única, hagi desaparegut i d’altre s’hagi deteriorat. En comptes de promoure aquest Museu, els diferents Ajuntaments o no han fet res tot i el mandat dels Plens o han generat impediments o simplement l’han boicotejat. Només ens queda un dubte. ¿L’article que va sortir en el Diari de Sabadell, denigrant el Museu Tèxtil nonat, estava inspirat per alguna Autoritat Municipal que vol continuar amb el mateix joc d’aprovar públicament un projecte, per després impedir-ho a la pràctica o era una opinió individual, fruit de l’animadversió contra la industria tèxtil, tan de moda aquests últims anys?

Manel Pagès i Panadès
President de l’Associació Sabadell Memorial.

 Article publicat al Diari de Sabadell del divendres dia 26 de febrer de 2010


06 de febrer 2010

Un anunci enganyós


L’Impost de Successions segons el Tripartit

El passat 27 de gener van aparèixer als principals diaris de Catalunya anuncis de la Generalitat a pàgina sencera i pagats per tots els contribuents, en els que es pretenia informar sobre la reforma de l’impost de successions aprovada recentment pel Parlament de Catalunya. No obstant, cap de les xifres publicades és correcta i totes són més baixes que les calculades correctament. Sorprèn el grau de desconeixement per part de l’Agència Tributària per a calcular aquest impost tal com s’aprovà i també tal com era fins el 31 de desembre passat. Aquesta falta de rigor es veu agreujada per la utilització a l’anunci de l’adverbi en present "Ara", quan les xifres així assenyalades només s’assolirien passats els 18 mesos que falten fins al pròxim 1 de juliol de 2011. Quant, mentrestant, molta gent perd els seus familiars.

Per a més informació i veure les xifres correctes, podeu veure-les tot seguit i també recomanem que visiteu la pàgina

www.NOsuccessions.org


Per veure més be l'anunci enganyós
feu doble CLIC a sobre de la imatge


Amb aquesta campanya de publicitat institucional, el Govern ha transgredit la Llei 18/2000, de 29 de desembre, per la qual es regula la publicitat institucional (DOGC núm. 3300, de 08/01/2001), que disposa:
...
Article 4. Principis
La publicitat institucional ha de respectar les disposicions establertes sobre publicitat, sobretot quant a publicitat enganyosa, deslleial, subliminar i encoberta, i també el codi de conducta publicitària següent:
...
d) La veracitat: els anuncis institucionals han d’ésser clars i complets. La publicitat institucional no ha de portar a conclusions errònies, ni per ambigüitat, per inexactitud de dades o per omissió ni per altres circumstàncies.
...
j) Les dades tècniques: totes les dades difoses en la publicitat institucional han d’ésser rellevants i comprovables, i no poden donar lloc a error. Totes les comparacions han d’ésser objectives i verificables. No es pot crear confusió ni barreja de missatges.
...

I, MENTRESTANT,


també ha incomplert la Llei 26/2009, del 23 de desembre, de mesures fiscals, financeres i administratives (DOGC núm. 5537, de 31/12/2009), que diu:
...
DISPOSICIONS FINALS
...
Tercera
Projecte de llei de regulació de l’impost sobre successions i donacions
Sens perjudici de l’aplicació de les normes relatives a l’impost sobre successions i donacions contingudes en aquesta llei, el Govern ha de presentar al Parlament, abans del 31 de gener de 2010, un projecte de llei en què es reguli el dit impost, amb l’abast que permet la normativa vigent en matèria de cessió de tributs.

Editorial publicat al Butlletí de l’Associació per a la reforma de l’impost de Successions el 5 de febrer de 2010.

05 de febrer 2010

Defensem la nostra llengua

El català

Vivim un moment molt determinant per a Catalunya. Que podria ser de caixa o faixa. No a efectes immediats, però sí en el sentit d’orientar el país cap a una molt gran pèrdua de personalitat en el termini de dues generacions. El país té prou força per a evitar-ho. Però n’ha de ser conscient. No s’ha d’autoenganyar. Ni tampoc s’ha de rendir. No cal.

Aquest risc de perdre pes i capacitat de ser subjecte i no només objecte, es dóna en el camp econòmic. I també en el polític. Però encara més es dóna, i d’una manera que podria ser irreversible, pel que fa a la identitat. I finalment pel que fa a la consciència de país. Si això es perdés es perdria tota mena de capacitat de protagonisme, és a dir, d’exercir papers realment importants. També en el camp polític.

La identitat catalana no es basa només en la llengua catalana (i en la cultura que hi està vinculada). Té altres components, com la memòria i el sentiment, i un conjunt propi de valors i d’hàbits que configuren una mentalitat i una consciència col·lectives. Però la llengua és un element molt substancial de la identitat. Especialment en el cas de Catalunya. Però no som excepció. Una definició molt habitual ara a França (on, per cert, hi ha un gran debat sobre la identitat francesa) és aquest: «Què és França? És l’Estat, és a dir, les institucions, i la llengua». És evident que França és més coses: és la història, els anomenats valors republicans, etc. Però el nucli dur de França, diuen, són l’Estat i la llengua. I els preocupa molt, però molt, que el francès perdi pes en el món. I que s’hi introdueixin expressions anglosaxones. Doncs bé, per a Catalunya, la llengua també és essencial. Més que per a França, perquè tenim menys Estat.

I està molt pressionada. Fa poc un novel·lista català –en Carles Casajuana– ha escrit una novel·la titulada L’últim home que parlava català. Un títol que fa angúnia. Que un assagista francès –Jean Soublin, Le Monde 17-XII-09– comenta amb distància, curiositat i un punt de displicència. Ho fa algú, en Jean Soublin, que segurament s’enerva cada cop que li diuen que un col·legi de Denver (Colorado) ha decidit no ensenyar més el francès com a llengua estrangera i substituir-lo pel castellà. Tot i això en Casajuana, que és relativament jove i que és un diplomàtic d’alt nivell internacional, és a dir, que no és un irreductible arraconat, escriu la novel·la en català. I diu que «les paraules que en principi semblen mig mortes poden ressuscitar immediatament». Si són ben defensades, afegim nosaltres. Si són defensades. És a dir, en el nostre cas, si les volem defensar i les defensem de debò. En tots els àmbits.

En el de la legislació, per començar. Durant les dues darreres dècades la legislació ha establert uns quants drets i deures –importants i positius– que el nou Estatut, si superés l’obstacle del Tribunal Constitucional, hauria de consolidar i ampliar.

a) L’oficialitat del català, i per tant que sigui la llengua pròpia de les administracions catalanes. Que en sigui la llengua vehicular.
b) El dret de tots els ciutadans de Catalunya de ser atesos en català, (i en castellà). És a dir, no es podrà exigir que et parlin en català, però sí que t’entenguin i t’atenguin. I això en tots els àmbits: administratiu, social, comercial, policial, judicial, etc.
c) Que permeti la immersió lingüística a l’ensenyament. Com es fa ara.

Tot això pot representar un gran suport al català si és aplicat. Començant per les pròpies administracions catalanes. Recentment alguns ajuntaments catalans han establert la norma que el català sigui la seva primera llengua. Haver trigat tants anys a fer-ho indica desinterès per part d’aquests ajuntaments. I en aquestes condicions, què es pot esperar de la gent en general i dels mateixos funcionaris?

Per altra banda, molts catalanoparlants són tous, i de vegades fins i tot indiferents, pel que fa a l’ús del català. Ho són quan tracten amb l’administració, però també ho són, i molt, en el llenguatge col·loquial. I amb una actitud així no hi ha lleis que hi valguin, el català recularà. I això s’incrementarà molt ara amb el gran volum d’immigració, i tan diversa, que des de fa deu o dotze anys tenim. Que ben aviat pot arribar a la conclusió, en molts indrets i ambients de Catalunya, que no cal ni parlar ni entendre el català. Que és innecessari. Que no cal saber-lo per a moltes feines i molts actes administratius. I que, per tant, finalment és una nosa.

D’això, en tenim la culpa, repeteixo, els catalanoparlants. I podríem dir que els catalans en general. El català no és només un instrument de comunicació. Com ho poden ser les banderes que els vaixells fan servir per a comunicar-se entre ells. Una llengua és molt més que això. És un dels fets d’identitat més potents que hi ha. Ho és per als francesos, per exemple, com abans hem dit. I si ho és per als francesos, i en realitat per a tothom, no ho ha de ser per a nosaltres? I aleshores la llengua, quan ja no és només un instrument de comunicació, sinó un signe d’identitat fonda, que garanteix la continuïtat d’una cultura i d’un sentit col·lectiu, agafa una importància i una dignitat molt grans. I cal defensar-la.

La sentència pendent del Tribunal Constitucional preocupa des de molts punts de vista. Però n’hi ha un que podria ser especialment greu, i és que representés una reculada de cara als drets i als deures lingüístics dels ciutadans de Catalunya.

Per exemple, que es retallés la possibilitat de practicar la immersió lingüística a l’escola. Sense la immersió lingüística ben aplicada l’allau migratòria d’aquests últims anys, que ja ha tingut efectes negatius pel que fa a l’ús del català, els hauria tingut molt pitjors. Perillosament pitjors.

La immersió lingüística a escoles amb molta immigració, i molt diversa, és un fet molt positiu també des d’un altre punt de vista: l’acceptació en general bona per part del món de la immigració. Gent que ha arribat a Catalunya sense saber que es trobarien amb una altra llengua, a part del castellà, i que els fills l’haurien d’aprendre. Això parla bé de tots plegats, de la societat receptora i de la gent nouvinguda. I és molt important perquè en el grau de penetració del català en la immigració es juga bona part del futur de la nostra identitat.

De fet, això es juga en tots els àmbits de relació entre societat receptora i immigració. Entre societat receptora i nous catalans (nous catalans per dir-ho com correspon a la mentalitat i la doctrina tradicionals a Catalunya sobre aquesta qüestió). En tots els àmbits, però en aquest de la llengua d’una manera especial. Com es va jugar amb la immigració dels anys 50, 60 i 70. Una immigració molt diferent de la d’ara, però també amb problemàtica lingüística. I els temps aleshores també eren difícils. Però entre tots ho vàrem resoldre acceptablement bé. En termes lingüístics, però també de convivència i de cohesió. Tots plegats en podem estar satisfets.

Gràcies a entendre bé que en una situació així hi ha drets i deures per part dels uns i dels altres. Drets dels nouvinguts, que han de rebre un tracte just i que els obri perspectives de futur –d’ascensor social com diem a Catalunya–, i de la societat receptora que ha de poder preservar la seva manera de ser. De la qual la llengua pròpia és un component essencial.

Jordi Pujol

Editorial del Butlletí del Centre d’Estudis de dimarts 2 de febrer de 2010