Corrandes d'exili

En ma terra del Vallès // tres turons fan una serra, // quatre pins un bosc
espès, // cinc quarteres massa terra. // "Com el Vallès no hi ha res".

Una esperança desfeta, // una recança infinita. // I una pàtria tan petita // que
la somio completa.
Pere Quart (Corrandes d’exili)




31 de maig 2012

Que la prudència no ens faci traïdors

Per un pas de gegant

La reunió d'ahir dels partits catalans pel pacte fiscal va acabar amb l'acord de seguir reunint-se de cara a assolir una proposta unitària per proposar a Madrid. Decebedor? No. Se sabia que ahir no es tancaria un acord. Només hauria faltat aquesta! No ens ho hauríem cregut pas. I per tant, dit això, servidor està content de l'estampa. La valoro molt.

Perquè si estem d'acord que el moment crític que vivim ens obliga a tots a eixamplar el nosaltres col·lectiu per acollir molta més diferència interior a la que estem acostumats, que això la política s'ho recepti és una gran cosa. Es parla molt d'uns Pactes de la Moncloa que allà per la transició espanyola van aconseguir moltes coses (i van deixar-se'n moltes altres pel camí). En un moment de transició nacional on més actors polítics i socials que el president Mas han convingut que hi som, m'agradaria creure que podem, com a mínim, igualar aquella fita i fins i tot superar-la.

Que Catalunya pot esdevenir residual, i els seus ciutadans patir-ne les conseqüències en el seu dia a dia, és un escenari de futur (no gaire llunyà) del tot plausible. No es pot seguir igual. La millor de les sortides? Jo no la sé, però és bo que ahir en parlessin tots els partits polítics plegats. Un primer i necessari pas que no hauria de resultar en fracàs. Un altre cop no, si us plau.

Perquè, més en l'atzucac on ens trobem com a societat, la política, junt amb la gestió del present, s'ha de dedicar al futur. Cal que la política pensi i imagini més futurs possibles, invertint més en l'anticipació d'escenaris futurs que no pas en agitació. D'aquí la importància de la cimera d'ahir.

Que els partits seguin i parlin, fins i tot des de posicions antagòniques, és en aquest sentit motiu d'alegria. Ara! Que la prudència no ens faci traïdors. Consens com a sinònim de suma, tot. Apel·lacions al consens com a element aturador, cap. La situació de present i el futur del país reclamen imaginar una relació fiscal diferent entre Catalunya i Espanya. No més pedaços. És el moment de petits passos de cada un dels partits catalans perquè el país en faci un de gegant. I del que ha transcendit de la reunió d'ahir se'n pot extreure que segurament els principals partits del país podrien estar pel cas. Seria inèdit i el més òptim. El moment ho reclama. Estiguem-ne amatents i que el càstig recaigui sobre els qui no estiguin a l'alçada.

Toni Aira
Doctor en comunicació per la URL

Article publicat a elSingulardigital.cat el dijous 31 de maig del 2012

24 de maig 2012

L’èxit de la immersió

Un èxit de Catalunya

Fa pocs dies rebo la visita de quatre joves, d’uns vint anys, estudiants universitàries. Han llegit les meves Memòries i volen fer un treball de fi de curs sobre un tema que hi tracto. Un tema molt relacionat amb la llengua i la cultura catalanes. Les acompanya el seu professor, d’uns quaranta anys. Que ràpidament m’adono que és nacionalista. Parlem durant una bona estona. Parlen un bon català i veig que l’escriuen. I estan realment molt interessades pel tema. No puc endevinar quin grau de conscienciació política tenen ni quina adscripció, però noto que valoren positivament alguns progressos que hi ha hagut en l’ensenyament i l’ús del català.

Quan s’acaba la conversa m’interesso pel que fan, a més d’estudiar –alguna treballa–, i els pregunto com es diuen. La primera es diu Martínez, la segona Bermúdez, la tercera López i la quarta Arellano. El professor es diu Belmonte. La conversa continua amb prou naturalitat perquè pugui preguntar qui va ser el primer de la seva família –per banda de pare i de mare– que va venir a Catalunya, i quan va ser. Del total de sis cognoms d’origen no català dos varen venir pels volts de 1930, un a la dècada dels cinquanta, dos a la dels seixanta i un l’any 1974. I el professor va néixer a França, de pares emigrants d’Extremadura i vinguts a Catalunya a final dels setanta. Tot aquest grup de persones ara parla català i l’escriu. I parla de temes relacionats amb la llengua i la cultura catalanes amb interès i naturalitat. Amb la naturalitat i l’interès de quelcom que és propi.

Amb la perspectiva dels anys seixanta i setanta, això no havia de ser necessàriament així. Les coses podien haver anat de manera que aquestes cinc persones de l’entrevista haguessin restat molt al marge de la llengua, la cultura, el sentiment i la identitat catalanes. No ha estat així. La societat catalana va optar per una actitud i una acció col·lectives d’acollida i d’integració. Que varen anar des del lema «Catalunya, un sol poble» a «Català és tota persona que viu i treballa a Catalunya», o bé l’opció per una política molt decidida d’ascensor social. I que el que compta és el futur de les noves generacions.

Una actitud i una acció que varen ser les de sectors polítics i socials molt extensos i diversos, de gent catalana de generacions o només de primera generació. I al servei d’això hi hagué moltes iniciatives socials i cíviques, però també polítiques. I tot plegat, i tots plegats, hem evitat la fragmentació del país.

Això ho hem de continuar fent. Oi més ara que ens ha arribat una molt massiva i molt diversa nova immigració. És per això que ara és tan decisivament important que les bones eines i les bones pràctiques integradores no siguin abandonades o suprimides. Per exemple, la immersió lingüística a l’escola. Que és sabut que alguns sectors polítics volen suprimir o deixar com a residual. Saben que sense immersió lingüística aquelles quatre noies, i el seu professor, avui ni parlarien en català d’una manera normal i habitual, ni sentirien l’interès que ara senten per la llengua i la cultura catalanes, ni se sentirien identificats amb Catalunya.

És molt probable que tan bon punt creguin que el moment els és favorable aquests sectors polítics intentin fer-nos recular trenta anys en aquest aspecte. A les primeries dels anys vuitanta, quan la societat catalana –tota ella, catalanoparlant o castellanoparlant– va decidir que el futur de la nostra cohesió, de la nostra convivència, la continuïtat de Catalunya com a poble, i del nostre èxit social i econòmic passava, en una part important, per la barreja de les persones, per la immersió i per un bon estat del benestar. Per tant, tot això són objectius a defensar.

Avui hem parlat d’aquest objectiu, molt principal: la immersió. Que està en el punt de mira de gent hostil. Cal afegir un comentari a tot això.

Aquest èxit ho seria més, bastant més, si molts ciutadans de Catalunya traguessin la conseqüència pertinent del programa de diumenge passat a TV3: «Senegalesos, xinesos i magrebins». Representants d’aquests tres col·lectius, que fa alguns anys que viuen i treballen a Catalunya, amb la família, i que s’hi troben bé. I que parlen un bon català. I que participen en activitats culturals i socials d’aquí. Però que tot i que ells es dirigeixen en català a la gent –i en un català correcte– se’ls contesta en castellà. Perquè són negres, o una mica grocs, o una mica foscos. O algun cop perquè a més tenen una mica d’accent. Són gent que fa anys que viu i treballa aquí, que molt probablement no tornaran ni al Senegal ni a la Xina, i alguns dels quals estan casats amb gent d’aquí. Que volen ser aquí. Que són d’aquí. Però hi ha catalans de tota la vida que insisteixen a parlar-los en castellà. De fet es neguen a admetre que aquell senegalès, aquell xinès o aquell marroquí –ell i els seus– puguin ser catalans. Quan justament el que haurien de fer és agrair el seu esforç i la seva voluntat, la seva opció de ser catalans. És una falta de consideració personal i humana i també de consciència de país. Aquestes persones fan un mal servei a la nostra societat i a la nostra identitat catalanes. I al nostre futur col·lectiu

L’experiència diu que Catalunya és capaç, fins i tot en condicions polítiques i socials difícils, de mantenir la seva identitat com a país i l’esperit obert i integrador com a societat. Però cal –i més ara– que els ciutadans hi ajudem. Que ajudem a tota la gent que viu a casa nostra i que s’hi vol quedar i que en vol ser i que vol que en siguin els seus fills i néts. Que els ajudem a sentir-se a casa. També lingüísticament, socialment i cívicament.

Jordi Pujol
President de la Generalitat (1980-2003)

Editorial Butlletí núm. 298 del CEJP del dimecres 23 de maig del 2012

22 de maig 2012

No vull pagar !

Peatges? Sí, gràcies

Voldria aclarir, d'entrada, que trobo lògics els actes de protesta que tenen lloc als peatges de les nostres autopistes. És una manera d'expressar la indignació per un desequilibri fiscal que, de manera insolent, ha estat empobrint Catalunya des de l'adveniment de la democràcia. Especialment lacerant des de la incorporació d'Espanya a la llavors Comunitat Econòmica Europea, des del moment en què pagar-li a Espanya un plus a canvi del proteccionisme del mercat interior va deixar de tenir sentit. Dit això, però, és necessari prevenir que no ens convé confondre l'eina utilitzada per la protesta (els peatges de les autopistes) amb un objectiu que no té cap sentit en el nostre cas: que circular per les autopistes catalanes sigui de franc. La utilització demagògica de l'afer dels peatges per part d'alguns polítics, acompanyada d'actuacions descordades i d'estètica fallera, ha fet molt de mal en el passat. És pròpia d'un populisme que potser té cabuda a Grècia, però no pas en un país que pretén administrar enraonadament els seus recursos públics -tant si són abundants com si no.

En aquells països que són una illa o un cul-de-sac la polèmica sobre la conveniència dels peatges té un cert sentit. Estem davant de casos en què les carreteres són utilitzades per vehicles que tenen com a beneficiari final algú del propi país. Els camions que van o vénen del Regne Unit, Noruega o Portugal (siguin de la nacionalitat que siguin) tenen majoritàriament com a destinatari o origen alguna empresa o client d'aquell país. Cobrir els costos de les autopistes amb impostos o peatges és, des del punt de vista de la balança econòmica nacional, equivalent. Dependrà d'on posi l'accent el govern de torn. Ara bé, quan som davant d'un país que és camí de pas (que és el cas de Catalunya), apel•lar a la gratuïtat de les autopistes constitueix una insensatesa. Una demagògia que, com sempre, acaba perjudicant el contribuent.

Per veure-ho clar, agafem el cas de l'Eix Transversal. Aquesta via no es va fer de peatge per por a la reacció popular estimulada per determinats partits. Però la lògica portava a construir-la de peatge. Per què? Doncs perquè es tracta d'una via construïda i mantinguda amb els impostos del catalans (la titularitat és de la Generalitat), i que se sabia que seria utilitzada de manera importantíssima per vehicles de fora de Catalunya -de pas entre qualsevol punt d'Europa i la resta d'Espanya-. Es va construir estreta i tortuosa perquè hi havia pocs recursos. Ara, fa poc temps, se n'ha començat l'ampliació i s'ha tornat a optar per pagar-la amb els nostres impostos. Si en el seu dia s'hagués fet de peatge, faria anys que disposaríem d'una ruta ràpida, ben mantinguda i segura. I, ho lamento, però no puc estar-me de manifestar-ho: amb una autopista de peatge ens hauríem estalviat una pila de morts i de ferits.

Fa uns anys, les autopistes d'Alemanya eren totes de franc. Fins que van caure les dictadures comunistes. Aquest fet va alertar les autoritats alemanyes que, amb l'ampliació de la UE cap a l'est, les seves autopistes serien majoritàriament gastades per camions que anirien i vindrien de pas entre l'oest i els països de l'Est (Polònia, Txèquia, les repúbliques bàltiques, etc.). Com que la UE, lògicament, prohibeix fer distincions entre consumidors nacionals i la resta de ciutadans de la Unió, les autoritats alemanyes van optar per implantar peatges a tots els camions (fossin alemanys o no). Van demostrar, un cop més, que aquests temes es resolen amb intel·ligència i no pas amb costellades populars com fem aquí. Sigui independent o no, tingui molts recursos públics o no, a Catalunya mai li interessaran unes vies ràpides que no siguin de peatge. Som un país de pas i les nostres vies de comunicació sempre seran fetes servir, i gastades, en gran mesura, per vehicles de països que ens envolten. Gent que no paga impostos aquí, a Catalunya. Alemanya va comprendre-ho el dia que va esdevenir un país de pas. No sembla que nosaltres vulguem raonar de la mateixa manera.

Catalunya no avançarà pas intentant emular els més endarrerits. El fet que altres zones d'Espanya tinguin autopistes de franc no ens hauria de distreure. No és el tema. La qüestió és per què els catalans hem de pagar les seves festes. I en aquest sentit hauríem de preguntar-nos per què, a sobre, som tan burros que els pocs diners que ens queden aquí preferim utilitzar-los per fer autovies catalanes que utilitzen els altres. Unes infraestructures que aquests altres, gràcies als peatges, podrien contribuir a mantenir.

Xavier Roig
Enginyer i escriptor

18 de maig 2012

Els indignats a la ràdio

El 15-M i la llibertat d’expressió

L’altre dia dos grups d’indignats es van plantar davant les seus de Catalunya Ràdio i RAC-1 amb la voluntat de llegir-hi un manifest en directe. No m’allargaré sobre els paral·lelismes, però quan en un sistema democràtic algú irromp en un mitjà de comunicació per llegir-hi un pronunciament estem davant d’una situació molt perillosa. Els responsables de Catalunya Ràdio i RAC-1 van accedir a la voluntat d’aquests grups i els comunicats van ser llegits en antena. A banda del contingut delirant del manifest llegit (una perla: “Som la veritable justícia”, al més pur estil dels tribunals populars faistes), aquest dia el periodisme va patir una derrota i la coacció va viure una victòria.

Per començar, les persones que van llegir el comunicat es van negar a donar els seus noms ni van permetre que se’ls fessin fotografies per penjar al bloc dels programes, com passa amb qualsevol convidat del món en qualsevol emissora del món. No demanen transparència, els del 15-M? Doncs potser que comencin a predicar amb l’exemple, crec. Em diuen que tampoc no van acceptar preguntes, i quan algú no accepta preguntes és perquè no està convençut de les respostes.

Després, és clar, hi ha un doble problema professional. Primer: per què cedir lliurement els micròfons a una colla d’exaltats que irrompen a la ràdio? No hi ha cap argument periodístic que ho sostingui. Els indignats han estat sota el focus mediàtic i han tingut totes les tribunes periodístiques possibles per explicar els seus arguments, fins i tot molt per sobre d’allò que realment representen. Els calen més espais mediàtics, encara? Segon: els periodistes que els van permetre l’espai ho van fer lliurement o sota la coacció que suposa la presència de mig centenar de persones, que per cert no van parar de fer fotos i filmar els periodistes? Demanaven llibertat d’expressió, que ja la tenen, i van trepitjar la llibertat d’actuació dels periodistes.

Què hauria passat si les persones que volien irrompre a les ràdios per llegir-hi un comunicat fossin catòlics antiavortistes? O activistes d’una organtizació favorable a l’energia nuclear? O d’un moviment d’extrema dreta que propugnés el tancament de fronteres i l’expulsió dels immigrants? I si s’hi hagués presentat el consell d’administració d’Abertis, amb Salvador Alemany al capdavant, per llegir un comunicat en contra dels que no paguen peatges? Els haurien ofert els micròfons radiofònics per llegir-hi un manifest, bo i negant-se a donar llurs noms i sense deixar-se fer fotografies ni preguntes? La resposta és òbvia i la sap tothom: no, de cap manera.

Jaume Clotet
Historiador i periodista

Article publicat a elSingulardigital.cat el divendres 18 de maig del 2012

16 de maig 2012

Passat, present i futur de Sabadell

Cicle d’INFORMACIÓ I DEBAT 2011-2012

El propasat dijous 10 de maig, es va celebrar a la Sala d’Actes del Casal Pere Quart de Sabadell la 7ª i darrera sessió del cicle “PASSAT, PRESENT I FUTUR DE SABADELL, en la formació de Catalunya” que organitza l’Associació Sabadell Memorial amb la col·laboració de la Unió Catalanista de Sabadell. Aquesta darrera sessió va consistir en un debat amb la presència dels ponents que han participat en aquest cicle: Albert Roig i Deulofeu (historiador) , Teresa Mira i Lozano (arquitecte), Miquel Crusafont i Sabater (historiador i enginyer, ex director del Museu d’Història) i Manel Pagès i Panadès (enginyer). Per motius professionals no van poder assistir a l'acte els senyors Josep Milà i el senyor Esteve Deu. Tots el ponents van fer un resum de les seves respectives intervencions sota el tema general:

“Sabadell entre un Estat propi o un Estat opressor”

Tot seguit fem un resum de les seves intervencions.

Albert Roig i Deulofeu - Els orígens.

Va explicar el naixement, a partir de l'Arrahona romana, de la vila medieval a redós de la Via Augusta. La importància del mercat, l’artesanat i l’agricultura, bases necessàries per la seva industrialització posterior. L'existència de la via que travessava la vila d'est a oest i que podríem situar actualment entre els carrers de la Salut i San Cugat, amb unes importants muralles i torres de defensa, imprescindibles per salvaguardar l’activitat econòmica i social. També va palesar el poc interès municipal per les restes arqueològiques que han anat apareixent al llarg dels anys a la comarca i la deixadesa dels responsables de classificar i emmagatzemar les troballes arqueològiques que, en nombre de milers, es lliuren cada any al Museu d'Història de la ciutat. 
  
Teresa Mira i Lozano - L’urbanisme.

Va exposar la importància del Parc Catalunya en la configuració moderna de la Ciutat i la visió de futur que el primer ajuntament democràtic va tenir amb aquest espai. La necessitat de que la trama urbana visualitzés la idiosincràsia de la ciutat. També va fer notar que és importantíssim que es preservin els edificis emblemàtics i, entre ells, les masies que existeixen en el terme municipal i que es troben en un estat de lamentable abandonament i inclús de ruïna, con és el cas de Can Llong. També va fer menció que actualment no existeix cap pla urbanístic adequat a les necessitats actuals.


 Miquel Crusafont i Sabater - Els museus.

Va il·lustrar la seva exposició denunciant el deplorable estat en que es troben els Museus Municipals. El desinterès de l’Ajuntament per la cultura, ha comportat la desaparició de peces arqueològiques i artístiques. Tampoc s’ha sabut adequar l’oferta museística a la importància de Sabadell i s’ha desaprofitat el llegat de rellevants artistes sabadellencs o s’han menystingut figures rellevants de la ciutat, com és el cas del Museu de Paleontologia, on la seva família ha hagut de lluitar, interposant demandes a les autoritats municipals, per aconseguir mantenir el nom original com a Museu de Paleontologia Miquel Crusafont.

Manel Pagès i Panadès - Expectatives i objectius

Va denunciar les facilitats atorgades a l’especulació immobiliària en detriment de la indústria. La política anticatalana dels Governs espanyols, com a principals culpables de la pèrdua de la Caixa d’Estalvis de Sabadell, institució emblemàtica de la ciutat. També que la intromissió política en els consells d’administració, ha introduït gent incompetent que només han fet que disbarats, cobrant uns sous desproporcionats amb relació al seu treball.

Tot seguit es va entrar en el debat propiament dit, en que hi van participar molts dels assistents, fent interpel·lacions i preguntes als ponents. Es va concloure, que la única possibilitat que tenim de sortir d’aquest desgavell, radica en que Catalunya disposi d’un Estat propi que pugui defensar i legislar d’acord amb les nostres necessitats, i sense interferències alienes i contraries als nostres interessos. Especialment nociu han estat la intromissió política dins de les Entitats, posant-hi gent incompetent i cobdiciosa.


10 de maig 2012

La ministra de Foment menteix

El Corredor Central contra Catalunya

Les recents declaracions de l'eurodiputat Raül Romeva a la Casa de Cultura de Sant Cugat dient que el govern espanyol, malgrat la decisió europea, continua treballant per marginar el Corredor Mediterrani i donar prioritat a l'anomenat Corredor Central són un advertiment al govern de Catalunya perquè es mantingui amatent i no es quedi de mans plegades en aquesta qüestió. "L'experiència em fa pensar que el govern espanyol ho tornarà a intentar", ha dit Romeva. I realment és així. No tinguem cap dubte que farà mans i mànigues per sortir-se amb la seva.

Només cal veure l'arrogància i el menyspreu amb què es nega a tornar al nostre país els 978 milions d'euros que ens deu, d'acord amb la disposició addicional tercera de l'Estatut, i el comportament ofensiu del secretari d'estat d'Administracions Públiques, Antonio Beteta, al Congrés espanyol, afirmant despòticament que no pagaran els diners que deuen a Catalunya. Aquesta gent és així. De fet, Antonio Beteta ha anat més lluny i ha amenaçat amb una recentralització administrativa i amb una invasió de competències en sanitat i educació.

No és estrany, per tant, que el govern del Partit Popular intenti imposar el Corredor Central en detriment del Corredor Mediterrani. Franco, si governés, faria el mateix. Per això no els importa gens que el Corredor Mediterrani concentri un 60% del trànsit de mercaderies i que el Corredor Central no passi d'un esquifit 4%. Ni tampoc no els importa que la sola construcció d'un túnel que travessés els Pirineus ja tindria un cost de 6.000 milions d'euros. Ells tenen una raó de pes, una raó que no confessaran mai però que els té ben esverats. I aquesta raó és que no volen invertir en infraestructures a casa nostra, encara que els diners de la inversió procedeixin de l'espoliació que patim, perquè són conscients que la independència de Catalunya és cada dia més a prop. I, és clar, se senten aterrits davant la certesa que bona part del Corredor Mediterrani, els agradi o no els agradi, passarà per fora d'Espanya.

Víctor Alexandre
Escriptor i periodista

Article publicat al Blog del periodista el diumenge 06 de maig del 2012

03 de maig 2012

Pagar o no pagar...aquesta és la qüestió

A cadascú el que li toca

És una realitat incontrovertible que els peatges de les autopistes catalanes són una injustícia i una discriminació de l’alçada d’un campanar. No hi ha cap argument, ni un, que justifiqui que els catalans tinguem el 67% de les autopistes de peatge, mentre a Madrid només és un 4%. No cal dir res més. És així, senzillament, escandalós.

Aquest és un escàndol que arrosseguem des de fa molts anys, però que en temps de crisi fa molt més mal. Per no parlar de la reacció d’incredulitat que provoca escoltar la ministra de Foment proposant allargar les concessions de les autopistes catalanes per tapar el forat de les deficitàries autopistes madrilenyes. Res, doncs, més comprensible que la irritació ciutadana. Irritació que avui apareix als peatges i demà qui sap on.

Tot això sense entrar en consideracions sobre com funciona el sistema, sobre si és l’empresa a qui s’ha donat la concessió qui ha d’entomar el problema o si han de ser les administracions que així ho han disposat les qui donin respostes, o sobre si s’ha de criticar sindicats i treballadors de les autopistes per intentar preservar els seus llocs de treball.

Obviem, doncs, tot aquests debats per abordar-ne un de molt més epidèrmic, però molt significatiu: La reacció dels partits. Resulta molt curiosa la resposta de tots plegats i, com és habitual, tendeix a una certa infantilització de l’audiència. No per res, la situació parteix de la constatació d’una injustícia flagrant i per tant de difícil explicació per als qui a última hora en són en bona part responsables.

Complicada, doncs, la reacció del govern i de CiU. Complicat donar la raó als qui protesten i alhora imposar-los una multa. Perdoni, o una cosa o l’altra. Si no hi ha dret, cal explicar la situació com sigui. Estranya la resposta del PSC que, després de tants anys al govern espanyol, durant més d’una legislatura en simultaneïtat amb el govern català, no pot limitar-se a responsabilitzar en exclusiva a l’executiu de CiU. Peculiar la reacció d’Esquerra, un partit que ha estat set anys seguits al govern sense introduir cap canvi significatiu en aquesta lamentable situació i ara es posa al capdavant de la manifestació. Una Esquerra, per cert, que quan era al govern comptava entre els seus diputats amb Uriel Bertran avui el més actiu partidari de la iniciativa contra els peatges. Surrealista, finalment, l’actitud del PP cridant a una resposta policial. En conclusió, ningú sap res, ningú és responsable de res.

La protesta ciutadana és per als ciutadans. Els partits tenen altres eines i no haurien d’intentar apropiar-se d’un moviment que va sorgir del carrer. Més que res, perquè els ciutadans hem de tenir el dret a protestar i els partits, l’obligació de donar resposta a les inquietuds de la gent. Avui la protesta està als peatges, però la tensió ciutadana fa preveure que la veurem a molts més llocs i algú hi haurà d’haver disposat a donar la cara.

Marta Lasalas
Periodista

Article publicat a Nació Digital.cat el dimecres 2 de maig del 2012