Corrandes d'exili

En ma terra del Vallès // tres turons fan una serra, // quatre pins un bosc
espès, // cinc quarteres massa terra. // "Com el Vallès no hi ha res".

Una esperança desfeta, // una recança infinita. // I una pàtria tan petita // que
la somio completa.
Pere Quart (Corrandes d’exili)




26 de juny 2014

SÍ a la independència de Catalunya (8ª sessió)

Cicle d’INFORMACIÓ I DEBAT 2013-2014

El dijous 19 de juny passat, a la Sala d’Actes de l’Acadèmia Catòlica de Sabadell, es va celebrar la vuitena i darrera conferència del cicle “SÍ LA INDEPENDÈNCIA DE CATALUNYA”, que organitzen l’Associació Sabadell Memorial i la Unió Catalanista de Sabadell. Aquesta vuitena sessió es va desenvolupar sota el títol:

Impacte econòmic de la independència

El ponent d’aquesta darrera conferència fou el Sr. David Ros i Serra, ex interventor de l’Ajuntament de Sabadell i ex professor dels Masters d’ESADE, de la UAB, de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, del Instituto Nacional de Administración Pública (MAP). Actualment és tresorer a l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, i Coordinador de la Sectorial d’Economia de l’Assemblea Nacional de Catalunya. És autor del treball “Necessitat econòmica del Nou Estat” per l’ANC. El públic que omplia la Sala d’Actes de l’Acadèmia, va escoltar amb molt d’interès les documentades explicacions del Sr. Ros. A continuació podeu trobar un resum de la seva brillant exposició:

El ponent va començar la seva intervenció comentant amb detall el llibre editat pel Col·legi d’Economistes de Catalunya i l’Editorial Profit amb el títol ”Economia catalana. Preguntes i respostes sobre l’impacte econòmic de la independència”, del que el Sr. David Ros n’és coautor, conjuntament amb prestigiosos economistes com Núria Bosch, Antoni Castells, Xavier Cuadras, Marta Espasa, Roger Fatjó, Jordi Galí, Anton Gasol, Francesc Granell, Modest Guinjoan, Àngel Hermosilla, Vicent Pastor i d’altres. Aquesta obra s'ha proposat donar respostes a les preguntes que ens podem fer sobre la viabilitat i les implicacions econòmiques de la Catalunya Estat.

Tot seguit el conferenciant va començar per explicar que en llibre s'analitzen a fons les  causes que han motivat que Catalunya hagi arribat fins l’actual situació d’empobriment de la població, amb un escandalós dèficit fiscal i d’infraestructures. Això es degut principalment a que Catalunya aporta 15.500 milions d’euros anuals més del que ens retorna l’Estat espanyol, que corresponen a un 8,3 % del nostre PIB. De cada 100 € que paguem en impostos, 43 € no tornen i per tant cada català (en actiu, jubilat o nen) perd cada any 2.100 €. En l’explicació del dèficit fiscal va dir que, per exemple a la ciutat de Sabadell les obres de prolongació dels Ferrocarrils de la Generalitat fins a Ca n’Oriac, amb un cost d’uns 430 milions d’euros, si es financés amb les aportacions dels sabadellencs que no retornen de la Hisenda espanyola en forma de serveis o infraestructures, s’hauria “pogut fer en menys d’un any, ja que aquesta aportació dels sabadellencs en un any es xifra en 456 milions d’euros”. També va afirmar que l’Ajuntament de Sabadell, si pogués disposar dels 456 M € de l’espoli fiscal que ens fa l’Estat espanyol cada any, quadruplicaria el seu Pressupost municipal.

Els autors del llibre també han estudiat la viabilitat del nou Estat Català constatant que aquest nou Estat és rendible, doncs el teixit productiu, econòmic i empresarial de Catalunya n’assegura la viabilitat, per això premis Nobel com Erling Kydland, (Nobel d’Economia el 2004), catedràtics, empresaris i el 71,1 % dels economistes del Col·legi d'Economistes, afirmen la viabilitat del nou Estat. També es va referir a la millora prevista de les pensions i prestacions socials que, amb un finançament propi, es podrien fer al nou Estat, doncs amb el 16 % de la població, Catalunya ha aportat el 29 % del Fons de Reserva de la Seguretat Social, i durant el període 1995-2010 Catalunya ha tingut un superàvit en el sistema de pensions de 3.384 €/habitant; amb només tres anys de dèficit, Espanya ha tingut en el mateix període un saldo deficitari de 2.228 €/habitant amb deu dels setze anys amb dèficit. Pel que a fa a l’atur l’Estat Català tindrà més eines per reduir-lo. Podrà decidir la política laboral, la legislació mercantil i el model educatiu.

Una de les aportacions més interessants al llibre ha estat la de l’exconseller d’economia Antoni Castells, assenyalant que per Catalunya potser és tant o més important poder decidir la política econòmica, monopolitzada per Madrid, que el dèficit fiscal, ja que amb un model de mercat propi es podrà abandonar la política que afavoreix la gran empresa que depèn del BOE. El model econòmic català es basa en petites i mitjanes empreses, molt competitives i especialitzades en nínxols de mercat i clústers molt concrets. La independència és una oportunitat de sanejar la nostra economia eliminant un model caduc i ineficient, i així poder fer una regulació del mercat que afavoreixi el creixement de les nostres empreses. Les dimensions dels estats grans obeeixen a la realitat del segle XIX, basada en un gran mercat interior. Al segle XXI en un mercat globalitzat, amb un pes important del comerç internacional, l’estat petit és més àgil a l’hora de canviar normatives, i és més pròxim al ciutadà. A la Unió Europea la mitjana de renda per càpita dels països petits (menys de 10 milions d’habitants) supera la dels països grans. Els països petits tendeixen a exportar i importar més i tenen taxes d’inversió més elevades.

La part final de la seva conferència, la va dedicar el Sr. Ros a explicar la campanya de l’ANC “Declara’t” a Catalunya” que consisteix en facilitar les nostres dades fiscals l’Agència Tributària Catalana, ja que aquesta informació la Agència Tributària Espanyola no la vol compartir amb la Generalitat, i la Agencia catalana ha de ser la principal estructura d’estat que ha de començar a construir el poble català.

Va ser una conferència molt interessant, entenedora i amena. Les intervencions en el col·loqui i els forts aplaudiments, van constatar l’interès dels assistents en els temes tractats.